woensdag 4 april 2012

Mijn eerste APD

Mijn eerste APD infuus !!

Eind September kreeg ik mijn eerste APD infuus, en ik stond al ingepland tot Januari 2012.

Ik moest mij op de opname melden, kreeg daar het standaard armbandje om en mocht mij toen melden op de Afdeling 1 West kant.
Omdat het de eerste keer was, heeft  mijn broer ons  gereden - want je weet niet hoe je na het infuus voelt. Ook mijn man was ter ondersteuning mee gegaan.

Op de afdeling mocht ik een bed uitzoeken, en gelijk begon men met de handeling en voordat ik het wist lag ik aan het infuus dat 2 uur moest inlopen.

Ik kwam voor mij die dag tot een ontdekking, of hoe je het dan ook noemen wilt. Zelf ben ik jaren lang vanaf mijn 18e bloeddonor geweest, en nu lagen mensen om mij heen die bloed bijgezet kregen. Het gaf mij een goed gevoel, nu wist ik ook waar al dat bloed heen ging wat ik en vele anderen gedoneert hebben/hadden.
Zelf heb ik in September het doneren van bloed aan de WILGEN moeten hangen, met Myeloom mag het niet meer. En zo ben ik toen ook op het idee gekomen om t.z.t. mee te gaan doen met de testgroep.

Heb ik bijwerkingen gehad van mijn eerste infuus ?
Ja een soort griep gevoel, met toch wel  botpijn. Maar daar kom je goed doorheen, en eigenlijk kan ik wel zeggen : het valt 100% mee.

Het APD infuus mag je 2 jaar hebben/krijgen. Toen ik voor mij tot een super ontdekking kwam, althans dat dacht ik. In  gedachten kwam ik tot de conclussie, als ik de APD 2 jaar mag hebben dan hoef  ik de eerste 2 jaar nog niet
aan de CHEMO , en dat is dan toch maar mooi meegenomen.
Maar van die conclussie heeft de dokter mij gelijk weer naar beneden gehaald, want dit klopte toch niet.

Over het APD infuus had ik zo het een en ander al gelezen, en zo heb ik toen gelezen: wanneer je een behandeling bij de tandarts moet ondergaan b.v. tanden/kiezen trekken meldt dit dan ruim van te voren aan je arts.
Want het APD infuus kan invloed hebben op je kaak.

Maar goed hier vertel ik in het volgend bericht over, ik wil het niet te lang dradig of eentonig  maken.

Tot dan groetjes Yvonne

4 opmerkingen:

  1. Lieve Yvonne. Fijn weer een berichtje te lezen op je blog.
    Klopt wat je schrijft over de tandarts en over behandelingen aldaar. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Dit was het eerste wat mijn mond hygieniste zijn indien ik ook zo'n infuus zou moeten krijgen.
    Ik heb gelukkig het prive nummer van mijn mondhygieniste gekregen. Dit zijn vrienden van ons en zij is nu met zwangerschapsverlof. maar ik mag haar in nood bellen.
    Ja en dan niet starten met chemo indien nodig tijdens APD is natuurlijk ook niet zo. Helaas. Dit hangt helemaal van je bloeduitslagen af.
    Je bloeduitslagen en beenmerg is denk indicatief voor het starten van een behandeling op chemo gebied. Ik hoop voor jou dat het nog lang op zich laat wachten.
    Ik kijk weer met plezier uit naar je volgende blog.
    Natuurlijk doe je dit op je eigen tempo. Rustig aan. Op deze manier maak je wel je tijdslijn compleet.

    Knuffel vanuit Veldhoven van Rona.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rona,
    Dank weer voor je bericht. Ja je moet overal rekening mee houden, maar goed dat leer je op den duur ook wel.
    Ik doe de berichtjes lekker in eigen tempo, 't is alleen jammer dat ik nog geschiedenis schrijf - maar goed de toekomstige berichtjes komen er ook aan.
    Masha Danki ( papiamento ) en dikke knuffel van mij Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Yvonne
    Graag wil ik je een riem onder het hart steken en laten merken dat ik met je mee leef.
    Ik las in een eerder bericht dat je de behandelende oncoloog Dr Jie is. Hij is ook mijn oncoloog en dat geeft meteen een band.
    In de reactie van Rona las ik over de gevolgen die behandelingen kunnen hebben voor je gebit. Ik heb toen ik het nodig had een recept van de tandarts gekregen voor Elmex Medical (gel voor dentaal tandheelkundig gebruik).
    Verder wens ik je veel sterkte en tot gauw.
    Fijne Paasdagen
    Tiny Koken-Huijnen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Tiny,
    Dank voor je reactie. Ook voor jouw en familie mooie paasdagen.
    Tot gauw, grt Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen